2020 ett märkligt år
(null)

Vi kan nu blicka bakåt och konstatera att 2020 blev ett mycket märkligt  år. Aldrig hade vi kunnat tro att något sådant som pandemin Covid 19 skulle kunna inträffa .  Så många mäniskor som har blivit lidande . Så oerhört många  som har insjuknat . Väldigt många har blivit riktigt dåliga och många har dött. Några har enbart fått lindriga symtom och en del har fått problem med andning m.m. som kommit som en följd av sjukdomen. Alla har vi fått ändra våra beteenden och håll i , håll ut har blivit det nya mantrat. Tvätta händerna och använd handsprit är vad vi 2020 blivit uppmanade till att göra och att hålla distans till våra medmänniskor.  Det vi saknar mest av allt nu närkontakt , att kunna kramas hårt och länge.
Den 27 dec. har de första fått vaccinet  i Sverige och vi hoppas att det kommer att nå ut till alla inom en snar framtid. Ett ljus i mörkret som ger oss hopp om en ljusare framtid och ett 2021 som ska få oss att kunna umgås med varandra på ett mer naturligt sätt.
För oss blev november och december 2019 inte heller så som vi tänkt oss .  Istället  för sol , värme och Portugal blev vi kvar i Tyskland där vi hjälpte Oma med  inflytt i ett äldreboende och upplösning av hennes lägenhet vilket var en upplevelse utöver det normala .
JANUARI
Den 7: e kom vi sen iväg och lämnade det gråkalla Tyskland .

(null)

Vi var sugna på att komma ner till värmen och den 11 januari var vi framme i Biarritz där solen sken på oss och vi kunde luncha utomhus vid hamnen. Biarritz är väldigt fint och här slår vågorna mot strand och gör det till ett surfparadis.

Nästa stopp blev San Sebastian och då var vi redan i Spanien.

Salamanca blev för oss en riktig överraskning eftersom vi inte var så informerade om den staden. Mycket att se och goda skinkor som såldes i dom små charkuterier och caféer som det fanns gott om.

(null)

Den 15 JANUARI kom vi fram till Portugal som välkomnade  oss med sol och värme.
Vi stannade till i Monte Gordo några dagar och därefter besökte vi Santa Lucia som är en fantastisk plats. Här kan man njuta av allt det goda som är gratis sol .sandstrand och det oändliga havet. Man tycker sig se att jorden är rund när man blickar ut över havet som möter himlen i horisonten . Magiskt.

Till Praia da Fale’sia kom vi fram till den 24 Jan.  Det skulle bli vår plats för ca 6 veckor .
FEBRUARI  blev en underbar månad med många fina utflykter . Vi hyrde en liten bil och for runt och undersökte omgivningarna. Med en mindre bil blev det lättare att köra på småvägar och ta sig runt .

Carvoeiro blev en favorit med sina klippor och den lilla hamnen. Här kan man promenera längs kusten högt över havet och titta ner på båtarna.

(null)

Nu började vårblommor visa sig och för var dag syntes nån ny okänd blomma

Apelsiner växte det gott om och fanns att köpa längs vägarna

Vi gjorde också en tripp till Lissabon där vi bodde ett par nätter i en lägenhet. Väldigt centralt men ont om parkeringsplatser. Vi parkerade i ett parkeringshus som kostade en förmögenhet. Lissabon är en trevlig stad byggd på kullar och här trängs bilarna med dom skramlande spårvagnarna .

(null)

Sardiner på burk fanns det gott om och vissa affärer sålde enbart dessa i olika utförande och smak

Det blev många platser som vi  besökte
innan vi i

MARS åkte vidare mot Spanien
Ett par dagar i Fuengirola blev det

Sen Malaga ca. en vecka

Nerja fick också ett återbesök

I Herradura bokade vi in oss på en liten men trevlig camping dit vi tänkt återkomma i december vilket inte blev av pga omständigheterna

(null)

Här nåddes vi av beskedet om Coronaviruseter den 12 mars och att läkare i Almuñécar blivit smittade . Detta ledde till att många turister började packa ihop och resa hem. Så också våra goda vänner som uppehöll sig i Almuñécar. Vi hann iallafall ses och äta lunch i Herradura innan dom nästa morgon åkte hem i ilfart.

Vi åkte också vidare mot Andalusien där vi besökte golfande vänner. Nu gick allt mycket fort och hela anläggningar stängdes ner . Lekplatser , restauranger m.m. Oron steg och vi beslöt oss också som så många andra att fly landet. Det blev en hetsig resa innan vi nådde fram till tyska gränsen. Många husbilar var på väg hem och banderoller som upplyste om  Covid hängde över gatorna. Eftersom information nått oss om att gränsen till Tyskland skulle stängas den 16/3 fick vi väldigt brottom , man kan närmast benämna det som en flykt.
Allt gick bra och vi nådde Tyskland mitt i natten och efter lång körning fick vi söka upp en parkering för några timmars sömn. Inte alldeles lätt eftersom väldigt många långtradare och husbilar haft samma tanke och det stod parkerade bilar precis överallt.

(null)

I Tyska Senden hade våren kommit en bra bit på vägen. Vi checkade in på en camping i Greven . Det var dagen innan alla campingar i landet stängde för nya gäster. Eftersom vårt ärende här inte gick att genomföra i den tid som rådde och inga besök tilläts på äldreboendet där Manfreds mamma fått en plats i december , så vi beslöt att fortast möjligt bege oss hemåt.

Den 19 mars var vi hemma igen och om man frånser att den röda oljelampan började lysa i trakten runt Bremen (visade sig bara indikera för service) så gick hemresan bra. Gränskontrollen vid danska gränsen var noggrann men mellan Danmark och Sverige obefintlig. Väl hemma var vi rätt trötta och behövde ta igen oss en tid. Vi hade också en del att stå i efter längre bortavaro.
APRIL
Våren är så vacker här på och runt Kinnekulle. Vi njöt av vårsol och gjorde många promenader i olika naturreservat här omkring.

Trolmen och Råbäck fick också besök av oss

Naturligtvis var vi också uppe på Kinnekulle

Vid Hjälmsäter letade vi lite väl tidigt efter Guckusko. Någon vecka senare var vi där igen och då blommade dom

(null)

Ett besök i Lasses grotta hann vi med i april

Dessa små dagsutflykter gjorde vi med personbilen men i maj tog vi ut hjulhuset för att kunna göra lite längre turer än bara över dagen.

MAJ
denna månad maj är en härlig månad faktiskt i vårt tycke nog den bästa. Vi är båda födda i maj och vår bröllopsdagen firar vi också i denna månad . I maj händer så mycket i naturen . Fruktträden blommar liksom hägg o syren , allt doftar underbart och livet känns med ens lätt att leva med ljusa mornar och kvällar.

(null)

Hönö blev en plats vi upptäckte och kom att tycka mycket om.
Hit kom vi att återvända flera gånger och njuta av västkusten

Finfina räkor och havskräftor som går att köpa direkt från fiskebåt blev en köstlig kvällsmat.

(null)

Spikens fiskeläger är också en fin plats med ställplats för rätt många husbilar. Härifrån kan man promenera till Läckö när man tröttnat på utsikten på hamnen och bodarna

JUNI

I juni månad besökte vi för andra gången Hönö som vi tagit till våra hjärtan. Vi cyklade runt på dom intilliggande öarna och tog färjan till Rörö som till stor del består av naturreservat.

På helgen kom sonen med familj för att fiska. Fisketur var bokad och stuga för den lilla familjen likaså. Det blev en fin helg med skaldjur på fredagskvällen . Fisket på lördagen blev lyckat om än lite väl blåsigt . Jag Lisa fick stanna på land med minstingen Ture knappt 2 år och vi hade det mysigt tillsammans.
Arvid 7 år var väldigt exalterad och rensade makrillen som dom dragit upp.

(null)

Senare i juni besökte vi Gränna och Visingsö. Vädret var väldigt soligt och varmt och vi passade på att cykla runt på Visingsö och titta på den fina naturen och ekarna som växer där . På fredageftermiddag kom dottern med man och tjejerna för att umgås med oss.
Dom blev inkvarterade på vandrarhemmet . Det blev grillning och på lördagen Visingsö och  remmarlag . Vi badade också och det var mycket trevligt att få umgås med dom. På söndagen for dom hem men innan dess hann vi titta på polkagristillverkningen och flickorna fick tillfälle att köpa lite goda randiga karameller.

Hjulhuset for sen vidare mot Bunn och BauerGården. Väldigt fin plats med välutrustad ställplats och fin restaurang. Här kom ett rejält skyfall som rensade luften efter de onormalt varma soliga dagar vi upplevt i Gränna

JULI
Nu åkte vi till Västervik

Sen blev det Valdemarsvik och hela tiden vackert väder. I Valdemarsvik plockade vi  årets första blåbär. Skogen bjöd på underbart stora fina bär att förgylla frukostyoghurten med.

(null)

I juli hann vi också med att turista vid Göta kanal. Här var det full fart på båtar , cyklister m.m. 2020 var verkligen ett år då svenskarna passade på att turista hemmave

Vi avslutade denna resa med Forsviks industri minne.

Innan vi var hemma igen blev det blåbärsplockning.

AUGUSTI

I början av augusti månad besökte vi den fina gamla staden Eksjö där vi strosade omkring.

Sen blev det en underbar vecka på vackra Gotland. Vi for runt praktiskt taget hela ön och njöt av varje minut .
Gotland är verkligen fantastiskt

SEPTEMBER

Nu började dagarna bli kortare och vi fiskade kräftor och firade födelsedagar utan att kramas . Covid 19 verkade ha lugnat sig vilket sen visade sig vara helt fel.

(null)

Vi besökte Trollhättan och stod med fin utsikt mot kanalen.

Från Trollhättan tog vi oss till Henån där vi kunde sitta under Palmer

När vi lämnade Henån gjorde vi ett besök i Pilane skulpturpark. Väldigt imponerande och så fint vald plats för konstinstallationer

På Klädesholmen som kallas solen och sillens ö lyxartiklar vi till det så riktigt med lunch på restaurang Salt &Sill

Efter Klädesholmen tog vi oss till Tjörn och Hälleviksstrand

Så fina trähus här att man blir alldeles betagen

Fröken Truls i Ellös som är både café, blomsterhandel och antik/loppis är ett lite annorlunda ställe där man kan fördriva tiden och titta både på blomster och udda ting från förr. God soppa och hembakt finns för den sugna .

OKTOBER
Oktober blev sista månaden detta år som vi for iväg i hjulhuset . Vi bokade då in oss på Lögnäsgård som vi läst mycket positivt om.
Vi gillade också stället och deras spa avdelning var riktigt mysigt.

(null)

Skummelövssstrand med sin strand och den långa bryggan fick också ett besök av oss trots blåsigt väder

På hemvägen tog vi vägen om Alingsås för att titta på deras ljusinstalationer

Här besökte vi den gamla affären Balders Hage som sålde mycket bra att ha grejor

NOVEMBER

Nu städade vi hjulhuset och ställde in den i carporten för vintern. Blir tyvärr ingen resa söderöver denna vinter pga Covid 19 och nu är vi inne i andra vågen. Bäst att lyssna på råden att stanna hemma och ta det lugnt . Lite tråkigt men vi är glada över att vara friska och gärna förbli friska också.  Det blir en hel del jakt för Manfred och själv fördriver jag tiden med mat o bak promenader och läsning.

DECEMBER
Nu var det dags för att pynta för advent och försöka lysa upp tillvaron i decembermörkret med både levande och elektriska ljus.

(null)

Den 13 dec. På Luciadagen bjöds det till korvgrillning i Korsberga . Vi firade Alice som fyllde 12 år.

Nu är det  nästan, nästan jul och Ture tindrar ikapp med ljusen i den Tyska ljuspyramiden

En vacker himmel över Storeslätt en decemberkväll

(null)

Årets sista foto tagit i Råbäcks hamn på nyårsafton.
Gott Nytt År önskar Hjulhuset ,Manfred ,Lisa och Cissi
Hoppas att  år 2021 kan erbjuda oss alla en god hälsa och många nya fina resor.

#1 - bmlarsreseblogg

Vilken fin sammanfattning över ett otroligt år. När det blir en sammanfattning ser man att man har gjort mer än vad man tycker att man gjort det här året! Nu ser vi fram emot ett par sprutor i armen och en väntande vår.

Svar: Ja du har så rätt det är först när man börjar analysera det gångna året som man upptäcker att det var en hel del som man gjorde. Lite roligt faktiskt att sammanfatta även om inte riktigt allt kommer med. Visst längtar vi precis som Lars och du till vår och förhoppningsvis har vi då fått våra sprutor.
God Fortsättning till er från oss