Resan runt Östersjön avklarad

Nu har vi gjort den här resan runt Östersjön som vi planerat. Vi har besökt platser vi aldrig tidigare varit på och även ställen vi tidigare rest till. Norrland , norr om Höga kusten var för oss båda nytt och med mycket vacker natur . Alla älvar vi kört förbi och Kukkolaforsen blir för oss fina minnen att se tillbaka på.

Höga kusten bron

Kukkulaforsen

Sen kom Finland med mycket skog , lite trafik och väldigt lugnt . Helsingfors med den  fina kyrkan i berget fick ett besök av oss. I Helsingfors pågick en pridefestival när vi var där så det var mycket folk på stan och många människor i glada regnbågsfärger .

Från Helsingfors tog vi färjan till Tallin.  I färjeterminalen fick vi visa upp passen och det var enda gången på hela resan. Cissi frågade ingen efter alls.

(null)

Estland har mycket att erbjuda men eftersom vi höll oss till kusten och även var på Ösel så såg vi inte något av Estlands inland. Resan var ju också tänkt att vara kustnära.

Pärnu

Sen kom Lettland  där vi bland annat besökte Riga

Efter Estland kom vi fram till Litauen som vi uppfattade som väldigt lantliga och inte alls så grått  i grått som vi  föreställt oss.  God mat fanns det också överallt  . I Litauen fick vi köra inåt landet för att undvika det visumbelagda Ryssland och därför körde vi mot Vilnius .

Det goda stekta brödet med dip

(null)

•   I Vilnius  träffade vi otroligt nog en tidigare  scout ledare från Forshems scoutkår som  jag  för åtskilliga år sedan varit på läger tillsammans med.
  • I Polen kom värmen som vi saknat och solens strålar gassade på oss. Lantlig idyll  även här och många storkar och storkbon . Polen var det enda landet vi besökte som inte hade euro. Här hamnade vi i Elk som var en liten polsk stad med färggranna hus och mysig miljö

• (null)

Sopot som är en riktigt omtyckt turiststad blev nästa stopp i Polen

(null)

Sen kom Darlowko som för oss var en helt ny bekantskap och överraskade med så mycket polska semesterfirare och fin badstrand.

• (null)

Till Usedom anlände vi efter köande till färjan till Swinoujscie . Här har vi varit flera gånger tidigare men dessa tre kejsarstäder  Bansin , Heringsdorf  och Ahlbeck lockar fortfarande och är favoriter . Nu i juli var vi långtifrån ensamma här eftersom många tyskar också älskar dessa platser . Hörde i tysk tv att  just Usedom står högst på listan över populära semestermål bland den tyska befolkningen. Tidigare var ju detta Östtyskland och inte tillgängligt för den västtyska befolkningen.

Strandkorgsinvaderingen på högsommaren

Här i Usedom stannade vi i en vecka och njöt av sol och vackert väder . Cyklade gjorde vi varje dag mellan dom närliggande orterna som lätt går  att nås om man färdades genom dom skuggande fina bokskogarna.

Ända till Polen cyklade vi
(null)

Efter en fin vecka i Usedom fortsatte vi till Waren vid Mecklenburger seenplatte som vi hört mycket om. Här hade man kunnat semestra på sjön med husbil/ husvagn på båt = husbåt

Efter Waren körde vi till Goslar en stad med otroligt många gamla och fina korsvirkeshus . Här i Goslar kunde man promenera och hela tiden hitta nya saker att fästa ögonenen på.

Till Goslar och Hartz skulle vi gärna vilja återvända någon gång. Här ordnas också varje år en tysk julmarknad och den måste vara riktigt mysig i den gamla miljön som råder här.
Efter Goslar blev det dags att göra ett besök hos oma i Bösensell innan hemresan. Här i Bösensell stannade vi i fem dagar och försökte vara till lite nytta och glädje.

(null)

På Manfreds önskan for vi sedan in i Nederländerna för att besöka campingens Ullared Obelink där vi gjorde några bra och prisvärda inköp av husbilstillbehör .

Därefter körde vi norrut mot Schleswig
där vi besökte Vikingamarknaden som ägde rum precis just då

(null)

Sen kom Eckernförde som också har en bra ställplats och är en liten fin stad som vi gillar . Den här gången kollade vi bl.a in karamellkokeriet och chokladen som finns i många olika smakvariationer.

Flensburg blev nästa,  för lite inköp av dryck innan vi for vidare till Aarhus med sin jättefina Gamle by

Klockan 23.50 söndag natt gick sen färjan Stena Line från Grenå till Varberg där vi anlände strax innan 5 på måndagmorgonen. Lite kunde vi sova på båten men väl iland sov vi ytterligare några timmar innan vi gjorde en snabbis på GK ’s för några ytterligare inköp . Måndag e.m var vi sen i mål d.v.s. hemma igen .
Skönt att hela resan gått så bra . Inga incidenter alls . Innan vi åkte hade vi installerat extra lås på bodelen och en safetybox. Säkert en bra investering även om det  inte varit nån åverkan denna gång men känns lite säkrare.
Nu när vi knutit ihop säcken kan vi summera 6660 km på två månader.
En trevlig tripp där vi fått uppleva mycket och som blir ett fint minne .
Vi kommer nu att hålla oss hemma ett tag och ordna lite med vårt boende både ute och inne. Dessutom umgås med barn , barnbarn , syster o vänner.