2019 ett innehållsrikt år
Nu är ytterligare snart ett år till ända. Sammanfattningsvis kan vi beskriva 2019 som ett år med mycket resande med vårt hjulhus. Resan söderut började redan i november 2018 och varade till sist dagarna i mars 2019.
Vi hittade många fina ställen och det var
en väldigt fin vinter vi hade nere vid Algarve kusten med sol och lagom temperatur .

(null)

Vi besökte också Silves en stad med många storkar som byggt bon på stolpar och tak.

Februari tillbringade vi mest i Spanien och konstaterade att det fanns många fler turister och att stränderna inte var lika fascinerande som i stränderna i Portugal

Allt gick väldigt fint och efter att ha kört upp genom Spanien kustvägen med fina uppehåll längst vägen bl.a. i Málaga ,Nerja och inte minst Almuñécar där vi hälsade på goda vänner.
I bergen ovanför Almuñécar blommade mandelträden som vi kunde betrakta och njuta av på vår lilla utflykt . En underbar syn.

(null)

En sträcka i Spanien blev genom Katalonien och var som tagit ur en romantisk film. Berg och gamla stenhus .

I Frankrike fick vi sen oturligt nog fel på kopplingen och måste bogseras till verkstad.

Staden Nîmes där vi befann oss fick bli vårt hem i nästan en hel vecka

(null)

Allt löste sig till sist trots språksvårigheter och efter det obligatoriska besöket i Bösensell var vi hemma igen till barnbarnet Arvids 6 årsdag den 30 mars
Så roligt att träffa alla igen efter så lång tid och minstingen Ture hade vuxit och utvecklats enormt under dom fem månaderna  vi varit på resande fot.
Våren hade kommit till Sverige med små försynta tussilagon

(null)

Storebror och lillebror glada över att få besök av farfar och farmor

April njöt vi av våren vid Kinnekulle med allt grönt  i naturen  som visade upp sig efter vintervilan. Helt otroligt vackert har vi det här runt om i vår närhet.

Maj var också en fin månad med små utflykter och lite festligheter med barn , vänner och grannar.

Den 1:a juni for vi till Fredrikshamn med barnen och badade och umgicks runt god mat på Reef hotellet .  Barnbarnen kunde plaska runt hela lördagen och maten på kvällen var riktigt god och anpassad till både stora och små. För barnen blev det också en skattjakt under ledning av en pirat.

(null)

Lite senare i juni gjorde vi en fiskeresa med Arvid till Smögen och Hunnebostrand som vi lovat , eftersom fiske är hans stora intresse.

Veckan innan midsommar gav vi oss iväg på vår planerade Östersjön runt resa.

Vi for upp genom Sverige och besökte många norrländska städer .Första stoppet var i vackra Gysinge.

(null)

Sen for vi vidare över Mackmyra min barndomsby och följde sen kusten ända upp mot finska gränsen.
I Luleå firade vi midsommar i gammestaden dit många kom för att fira

Kukkolaforsen var en fin upplevelse innan vi drog vidare .
Här syns Kukkolaforsen
(null)

Finland är inte olikt Sverige, mycket skog men överraskade blev vi i Kalajoki av den fantastiska stranden

Helsingfors har mycket att bjuda och Tempelkyrkan är fantastisk

Från Helsingfors gick sen färjan till Estland (Tallin)
Tallin har en fin välbevarad gammal stadsdel.

I Estland besökte vi bl.a Kuressaare (Ösel) och senare Pärnu med alla spaanläggningar.

Efter Estland kom Lettland med fina Riga.
(null)

I Riga besökte vi en steetfood med massor av spännande maträtter

Litauen imponerade med sin gamla fina huvudstad Vilnius.

Efter kusten kommer man sen till en liten bit av Ryssland som vi undvek pga visumtvång.
Det blev istället en tur genom polska landsbygden som var riktigt grön och bördig. Här såg vi en hel del storkar som sökte föda på dom polska åkrarna.
Här under bilder från Polska Elk.

När vi kom fram till Östersjön igen och staden Sopot blev det genast mycket mer turister .

(null)

Efter en för årstiden rätt kylig försommar kom värmen med höga temperaturer så det passade bra att vara vid vatten.

Darlowko visade sig vara en omtyckt polsk semesterort i Västpommern och som för vår del blev en ny bekantskap. Här fanns allt från sandstrand och bad till övermått av fritidssysselsättningar.

Darlowo den lilla staden intill Darlowko var lätt att cykla till efter kanalen och hade en lång historia med svenskt inslag

Vi lämnade Darlowko och kom efter långa bilköer fram till Swinoujscie efter att fått åka med en bilfärja över sundet.
Här stannade vi inte utan for vidare mot dom tre kejsarstäderna Basin, Heringsdorf och Ahlbeck. Här var det svårt att hitta en ställplats i slutet av juli eftersom detta är ett av dom mest populära semestermålen för tyskarna. Jag förstår dom för här är det verkligen trevligt . Sol och väldigt varmt hade det blivit och då är det ju härligt att vara vid vatten. Vi köade in på ställplatsen och bestämde oss för att stanna där i en vecka.

Här finns fina cykelvägar och bokskog som gav skugga i det varma vädret.
När veckan var slut körde vi in i landet mot Meckleburger seenplatte och den lilla staden Waren som erbjuder båtsfärder på sjöarna som går i varandra och bildar ett nätverk av vatten. (null)

(null)

Goslar var nästa uppehåll och den staden är som en stad ur en saga

Nu hade det blivit augusti och vi körde mot Bösensell för det obligatoriska besöket.

Innan resan tillbaka mot Sverige gjorde vi en avstickare till Holland , Winterswijk och shoppade på campingvaruhuset Obelink

(null)

Vägen hem gick sen över Schleswig-Holstein med Eckernforde och Schleswig.

Danmark nästa med besök i Århus och friluftsmuseumet som var värt ett besök

Ja och den 12 augusti var vi hemma igen och där var allt sig likt förutom att vissa saker vissnat och andra grönskade mer än innan.
Strax blev vi anlitade som barnvakt åt dom båda småkillarna.

Det blev kräftfiske

Besök i korsberga med kaninhopp (null)

Besök i Väring
  (null)

Plötsligt var det oktober med för Manfreds räkning jakt och för mej en resa till La Gomera med väninnan Yvonne

Så fick jag även i år hälsa på på Gomera min alldeles speciella ö där jag upplevt så härliga ögonblick och träffat så många vänner.
Den 25 oktober blev jag bjuden till Stockholm på musicalen en värsting till syster . Det var med mina kära väninnor från Skövde och vi hade två mycket trevliga dagar med kulturella inslag.

(null)

Ja och nu var det plötsligt november och vår vinterresa mot Portugal var i blickfånget. Vägen utstakad , men som det ibland blir kom det sjukdom emellan. Manfreds mamma blev akut sjuk och så svag att hon inte klarar sig på egen hand. Vi har nu ordnat med alla praktiska göromål som varit väldigt krångliga och väldigt många. Tyskland är väldigt byråkratiskt och inget löser sig av sig själv. Papper ,papper och lite till papper men nu ser det ut att lösa sig. Den 7/1 2020 hoppas vi vara på väg mot södern.
Tiden här i Bösensell har vi försökt att göra lite ljus med julmarknader och ett besök i Köln med hotellövernattning.