Tyska småstäder
(null)

Vi körde inga långa sträckor utan höll oss nära kusten . Från Nordstrand körde vi till den lilla staden Friedrichstadt som vi kom att tycka mycket om . Friedrichstad ligger mellan floderna Eider och Treene och grundades på 1600 talet av holländska arminiarer . Många av husen här har trappstegsgavlar.

Här bor endast knappt 2700 invånare och staden kallas lilla Amsterdam . Troligtvis kallas den så  eftersom här finns så många små kanaler
(Grachter )
Det  finns broar som går över kanalerna som utnyttjas av olika båtar , kanoter , trampbåtar och utflyktsbåtar.

Caféer och ölställen längs med kanalerna eller också fina trädgårdar

(null)

Längs gatorna mängder av rosor i olika färger

En lustig figur i parken

Mitt på torget står detta lilla hus på höga ben

(null)

Ett gammalt kafferosteri som visade sig vara något av ett museum . Kaffet här smakade gudomligt.

Många små affärer med udda ting och naturligtvis också matställen

Här i Friedrichstadt levde många judar som blev deporterade under andra värdskriget . Framför några hus finns plaketter med inskriptioner om vem som bott här och när och vart dom hamnade .
Avrättning eller  koncentrationsläger var det som hände dessa  judar .
Ställplatsen här heter am Halbmond och var trevlig och låg bra till .
Vid avresa blev man väldigt internationellt tackad .

(null)

Nästa stad blev Tönning och dit var det mycket besvärligt att ta sig pga vägarbete . Vi körde fel flera gånger men till slut kom vi äntligen fram och hittade en ställplats som låg vid floden Eider. Om vi jämför tycker vi nog att Friedrichstadt är mysigare än Tönning men även Tönning har en viss charm .

Ett gammalt megastort magasin som ibland används för loppmarknad men förr hade ett helt annat användningsområde.

Här har man varit kreativ och gjort om ett gammalt båtsvarv till servering

Ett slott flyter här i parken , en minikopia av ett gammalt slott som verkar vara Tönnings signum.

(null)

Här syns slottet i en rondell

Vi lämnade Nordfriesland och tog oss till Schleswig som ligger vid Östersjön Här gick ett stort event av stapeln.
 "Nordic Art Festival ", men av den festivalen märkte vi endast lite musik på kvällarna.
Ställplatsen Stadthaven är  en stor ställplats vid hamnen som ju också hörs av namnet.
Här fick man gå till hamnkontoret och betala övernattningen . Märkligt nog var kontoret bara öppet mellan 8 -11på förmiddagen.
På kvällen eller natten gick man runt och antecknade bilnummerna så att ingen kunde fuska med betalningen.

Den imponerande domkyrkan med sitt höga torn och vackra fönster

(null)

Så vackert inne i kyrkan. Tyvärr kom vi för sent för visningen

En promenad till Holm , en stadsdel där fiskare har bott och där det finns ett kloster, nu bibelcentrum . Till klostret hör också en klosterträdgård . Här kunde vi lära oss lite om dom olika växter som växer här då allt var noggrant uppskrivet .

Klostret

(null)

En gofika på stan hann vi också med

Vårt sista stopp i Tyskland blev Flensburg , en stad vi många gånger har passerat , men aldrig tittat närmare på. Nu parkerade vi vid Citti Park där en stor parkering finns för husbilar . Trångt men gratis . Visst fanns det många affärer, men priserna var inte så gynnsamma så förutom några småsaker blev det inget handlat.
Sen tog vi bilen närmare staden och tittade på museumshamnen. Här låg många fina segelbåtar i trä och av en äldre årsmodell . Mycket folk i rörelse här och till kiosken med fiskbrötchen var kön oändligt lång

Dagen därpå som var söndag var det stor loppmarknad utanför Citti Park
Här kunde man hitta det mesta och vi gjorde faktiskt ett par fynd bland annat en cykelkorg till Cissi. Nu återstår bara att se om hon vill sitta i den.
Efter Flensburg var det slut på Tysklandsresan . Vi avslutade vår resa med att ta oss tillbaka genom Danmark till Grenå för att sen ta färjan till Halmstad.  Vi köpte med oss smörebröd som vi kalasade på i väntan på att få stiga iland på svensk mark.

(null)

I Halmstad sov vi över på samma plats som på nedresan för att nästa morgon köra utvilade hemåt .
Har varit en trevlig och omväxlande resa med mycket finväder.
På den här resan har vi kunnat konstatera att dieselpriset just nu varit lägst i Sverige och dyrast i Danmark.
Nästa längre resa blir i november då vi kommer att åka ner till Spanien och Portugal för att övervintra i varmare klimat. Till dess kommer vi att ha en hel del att stå i . Nu efter 3 veckor på rull behövs vi hemma .