Karlsborg och Tjolöholm m.m.

(null)

Julimånad är snart slut , hur gick det till . Samma fråga som man ofta ställer sig eftersom tiden tycks rinna iväg fortare och fortare för vart år som går. Då vi sen en del år tillbaka fått för vana  att  övervintra på något varmare  platser så känner vi att det är skönt att njuta av att vara hemma och pyssla om torpet och trädgården . Den sistnämnda som är stor behöver lite kärlek för att inte helt förvildas .
Den här sommaren har vi haft flitigt besök av traktens hjortar som mumsat i sig allt som kommit i deras väg. Tydligen måste man stängsla in allt som man vill ska få leva om man själv vill få njuta eller alternativt äta . Än så länge har dom inte gått in i växthuset men vem vet kanske har dom funderingar åt det hållet

Dessutom har vi en intensiv jagt på dessa äckliga mördarsniglar som tycks föröka sig i en rasande takt.

Manfred fick sin hand opererad i Göteborg midsommarveckan och fick gipsförband som naturligtvis gjorde att han har varit något handikappad under en tid .

(null)

Vi hade trots en gipsad hand en mycket trevlig midsommar med allt som hör midsommaren till.  God mat goda vänner och ett strålande midsommarväder som gjorde det njutbart att sitta ute till sent på kvällen . Inte ens myggor störde oss . Svenska sommarkvällar är ljuvliga .

När Manfred blev av med gipset och suturerna gjorde vi en liten kort tripp till fina Hönö.

Kvällshimlen över Klåva hamn

(null)

Sen var det dags för allsång i Karlsborg. Denna fredag med Gävles rymdblomma Tomas Dileva som tillsammans med flera duktiga personer från Skaraborg bjöd på underbar underhållning vid kanalen.

Samma helg pågick den årliga hantverksmässan i Hjo , så  på lördagen infann vi oss där . Vi hade turen att få en plats att stå på vid ställplatsen Lokstallet trots att det verkligen vimlade av människor i Hjo denna helg . Vi började med att besöka dottern som bjöd på sill lunch
Efter lunchen besökte vi hantverksmässan befinner sig i stadsparken  där runt  200 utställare visar upp sina alster  Här fanns många duktiga slöjdare och några belönades med pris i olika kategorier.
Trä , keramik , stickat , virkat luffarslöjd ja allt tänkbart hittar man här. En inspirerande tillställning minst sagt.

(null)

Hjo är en trevlig liten stad , en av dom tre trästäderna dit man även kan räkna Nora o Eksjö . Många turister kommer hit på sommaren och dom stora gamla trähusen som fått en uppfräschning är vackra. Charmiga är också dom små badhytterna intill Vätterns strand .

På kvällen fick vi besök av dottern  och vi åt ost och drack vin och pratade tills det var dags att säga godnatt.

Fredagen därpå var vi tillbaka i Karlsborg . Nu hade vi stämt träff med våra vänner för att dels umgås och dels besöka allsången som den här fredagen hade Niklas Strömstedt som gästartist .
Eftersom vi var lite ängsliga att inte få plats på Karlsborgs båtklubbs ställplats på fredagen anlände vi redan på torsdagen. Det var ett smart drag för Allsången och det härliga vädret gjorde att platserna tog slut redan på morgonen.
Vi gjorde en fin  promenad upp till kasernerna och där satte vi oss ner och njöt av den fina miljön och samtidigt mumsade på varsin glass.

(null)

Innan allsången beställde vi pizza och åt och snackade om vad som händer och har hänt ii sommar.
Allsången arrangeras av ideella Karlsborgsbor och är ett gratis evenemang. För att finansiera detta säljs ett allsångshäfte för 100 kr och man kan sponsra med att bli medlem eller swisha ett bidrag. Den här fredagen kom mer än 1000 personer i olika åldrar hit för att sjunga och lyssna på Niklas Strömstedt som bjöd på flera av sina fina låtar och också på sig själv .

Så här kulturella har vi sällan varit ,
tre fredagar på raken med  artistuppträdanden.
Tommy Körbergs Grand Finale på Tjolöholm hade vi bokat förra sommaren men pga att han blev sjuk och fick ställa in så blev förra årets  biljetter vilande tills nu de 26/7
Vi har aldrig tidigare besökt Tjolöholm så vi åkte och kom fram dagen innan föreställningen.
Vi blev så överraskande av det som fanns där.
Slottet i tudorstil byggdes 1898-1904 av Blanche Dickson . Hennes man James Fredrik Dickson dog i blodförgiftning kort tid efter byggstart. Arkitekt var Lars Israel Wahlman och inredningen kom från London . Allt var påkostat och modernt.

(null)

Här fanns exklusiva duschar och en dammsugare som vägde drygt ett ton och fick köras fram till slottet med hästar

Vagnslidret

Naturligtvis fanns hör också en trädgård  med utsikt mot vattnet

Till slottet byggdes under samma tid både kyrka och en liten by med bostäder till dom som var sysselsatta  på slottet.
Blanche var en filantrop och mycket mån om att dom som bodde i byn hade det bra . Hon stötta alla nyfödda med en femkrona på en sparbanksbok samt en första babyutstyrsel. Hon besökte ofta byn och anordnade tävlingar i mest välskötta trädgården eller hushållet .
Hon var djupt religiös och menade att det vackra förskönar även våra sinnen
Blanche dog när hon var på resande fot  och besökte Ceylon då endast
54 år gammal
Idag ägs o förvaltas slottet av en stiftelse

(null)

Den lilla arbetarbyn var nog det som imponerande mest på oss. Underbara små stugor i Karl o Karin Larsson stil.

Dessa stugor går att hyra på sommaren . Vilken idyll och så prunkande små trädgårdar

På grindarna finns namnskyltar

(null)

Ett av husen var ett litet museum som man kunde besöka . Litet men tillgång till livets nödvändigheter.

Restaurangen heter stodstugan och här går det inte att ta miste på varifrån inspirationen kommit

Små stigar att vandra på med lite av varje att vila ögat på.

(null)

Hela torsdagen var vädret strålande så vi kunde njuta av allt det vackra
På fredagen var det grått med några regnskurar.
Kvällen kom och folk strömmade till konserten.
Dom flesta var klädda i regnkläder . Paraply var inte tillåtet och som överallt idag inga väskor
Konserten var utomhus men det fanns möjlighet att köpa något ät eller drickbart på flera ställen .

Tommy bjöd på valda melodier ur sin mångåriga låtskatt . Speciellt berörde mej Drömmen om Elin som var den låt som min mamma alltid spelade för mig på sitt dragspel . Mamma är borta sen flera år men när jag hör den stiger alltid en tår upp i ögat.
Dagen därpå begav vi oss hemåt med en liten avstickare till Varberg och ett stopp på Ullared innan vi var på hemmaplan igen.
Juli månad har avslutats med att Ture som just fyllt 6 har följt med oss på sin första husbilsresa med övernattning.
Vi hämtade honom och for till Falköping där vi började med att äta Thaimat. Sen körde vi upp till Mössebergs camping och betalade för en natt. Där blev det sen bad i Pankasjön

(null)

därefter fika med bakelser som Ture valt ut hos Mössebergsbagaren .
En glad Ture öppnade också 2 födelsedagspresenter. En penna att skriva hemliga meddeland med gjorde succé.

Efter fikat gick vi till den lilla djurparken som också har en trevlig lekplats .

Efter att ha sysselsatt oss där ett bra tag och även fått besök av min syster vandrade vi tillbaka till campingen och husbilen.
Kvällsmaten blev korv med tillbehör och strax efter var det dags för Ture att säga god natt.
Spännande var det att få sova i en husbil och han hade många frågor om hur allt fungerar.
Efter en god natts sömn och en bra frukost med nyplockade hallon och blåbär blev det dusch o diskning innan vi drog vidare .
Idag juli månads sista dag besökte vi Ekhagens Forntidsby.
Här fick vi vandra genom stenåldern, bronsåldern  och fram till järnåldern med en utmärkt guide .
Vi har länge tänkt att besöka stället och nu blev det äntligen av .
Trevligt o lärorikt för både barn o vuxna.

Här står Ture 6 år bredvid bredgårdsmannen som levde för
10 000 år sen

Ett boningshus som för 7500 år sedan

Här bakar Ture bröd

Klädd som på stenåldern

(null)

Till slut tog farmor och Ture och paddlade i en stockbåt innan det var dags att lämna Ekhagens forntidsby och vända hemåt .

Ja nu kan vi vända blad , lämna juli månad och se vad augusti kommer att bjuda på.
Planerad är en resa till Tyskland .