Dalhalla (Kristina från Duvemåla)
(null)

Nu har vi kommit till vår resas huvudsakliga mål och highlight. 
Strax utanför Rättvik uppe i skogen ligger det stora stenbrottet Dalhalla . Det är tredje gången vi är här , sist var det en fantastisk föreställning med Tommy Körberg och Kalle Moreus . Den här gången spelas Kristina från Duvemåla. 

(null)
 
Kvällen var perfekt för att sitta ute och fast föreställningen höll på från kl. 19 till strax efter 22 blev det aldrig kallt bara något kyligt. 
Marianne Mörk gjorde en strålande insats som Fina - Kajsa / berättare . Alla sångare var fantastiska , och inte att förglömma  Dalarnas symfoniorkester "Dalasinfoniettan" under ledning av Anders Eljas och Dalasinfoniettans kör som gjorde en mäktig insats. Fem duktiga barn fanns också med på scenen. Alla som spelade med var verkligen bra men sångmässigt fann vi Evelyn Jones som "Ulrika i Västergöl" och Martin Rehde Nord som "Robert " helt outstanding. 

(null)

Detta kalkbrott mäter 400X175X50 m
och dom skrovliga väggarna gör att akustiskes blir så bra. Faktiskt så bra att denna arena räknas som en av dom förnämsta utomhusarenorna i Europa.
Regn och blåst kan visserligen ställa till det något men den här kvällen var det både torrt och vindstilla.

(null)

Här ringlar sig publiken likt en lång svans ner mot scenen.

(null)

Scenen ligger som på en ö i vatten och på båda sidor finns storbild på skärm

(null)

Dalhalla har plats för ca 6000 åskådare  om man även räknar ståplatserna.
Sammantaget blev det en härlig föreställning på en magisk plats med bästa tänkbara väder . Tacksam över att få uppleva detta och över att antibiotikan gör att min Borelia tycks lugna ner sig .


#1 - bmlarsreseblogg

Jag kan tänka mig att Kristina från Duvemåla måste vara en fantastisk upplevelse i Dalhalla. Jag har varit där två gånger, först med jobbet, då var väl du också med och sedan en gång med min kompis från Falun som jag bodde ihop med på min Indienresa. Vi har pratat om att åka dit men inte fått ihop något som passar oss i tid och intresse.