Ett litet sammandrag av årets sommar

Har inte riktigt hittat lusten till att skriva på bloggen denna sommar .
Vet inte riktigt vad det beror på , men troligtvis lite olika saker . Dels har bloggen krånglat och jag har inte kunnat få nån rätsida på den och dessutom har det dykt upp kommentarer som inte varit så
välkomna och tyvärr inte går att radera. ???

Nu ska jag iallafall göra ett nytt försök och försöka komma ihåg vad vi hittat på i denna något märkliga sommar .  Sommaren började så soligt ,varmt o torrt .
Sen kom den stora semestermånaden juli som bjöd på regn i varierande mängd , beroende på var i landet man befann sig . Tråkigt för dom som hade sin efterlängtade semester just dessa veckor .
Själva är vi ju arbetsbefriade sen några år och kan njuta av livet och hitta på roliga saker när vädret visar sig på sin fina sida .

(null)

I juni fick vi nöjet och förtroendet att få umgås några dagar med både Ture o Arvid .
Vi började med skolavslutning i Väring

Sen blev det jordgubbsplockning i Lidköping  och bad .

Midsommardagen anlände hela Kotzur familjen till Ljungskile. Här hade vi hyrt ett sommarhus där vi kom att tillbringa en vecka tillsammans. Vi var väldigt glada åt att alla kunde komma så att vi fick umgås allihop . Är ofta svårt att få till det så att det passar med jobb och skola.
En sån trevlig vecka vi fick och det var fint väder så det blev både bad ,fiske grillning och andra uteaktiviteter.

En kväll festade vi med jättegod mat från Laxbutiken. Supergott,  mat som vi besällt och hämtade hem . Vi var alla imponerande, så vackert upplagd . Laxbutiken finns i både Ljungskile och Hemberg . Kan varmt rekommendera deras mat , både som catering eller äta på stället.

(null)

Det serverades taco gratäng till dom som inte gillade fisk .

Inför kvällen jobbade dom yngre med att blåsa upp ballonger och pynta med blommor . Vi ville ju ha det riktigt fint nu när vi hade en 10 åring , en 40 åring och en 70 åring att fira.
Nöjda med veckan for vi sen hemåt för att se till hus o trädgård.

(null)

Sen kom juli med både regn och blåst. Vi led ju inte , men tråkigt för dom som hade sina efterlängtade semesterveckor.
Hos oss har vi skogen inpå knutarna så det blev många liter blåbär en del skogshallon och mycket svamp . Det våta vädret bidrog till att svamparna riktigt exploderade . En hel del har hamnat i våra magar , men mycket har vi sparat i frysen tillsammans med trädgårdens krusbär o vinbär.

Naturligtvis rörde vi lite på oss även i juli . Det blev en tur till Karlsborg med allsång vid kanalen . En tripp till Spiken och Läckö slott . Även en Tripp till Ullared och Falkenberg. Ullared lär nog dröja nu , fy så mycket det finns där som  absolut inte visste att man behöver.
I Falkenberg shoppade vi fritidskläder hos Engelssons . Här finns en gratis ställplats för en natt . Verkade vara populärt, även utländska bilar stod där.
Vi har också umgåtts med vänner och ätit gott i sommar .
Varit på 5års-kalas.
Ture 5 år i sin magiska T shirt

Hjälpt dottern med flyttning

I Augusti månad är det kräftfisketradition sen en del år tillbaka
En rolig aktivitet för alla både ung o gammal.

Nu har vi redan andra hälften av augusti och vi har just kommit hem från en fin resa i Skåne.
Först körde vi till Råå utanför Helsingborg. Härifrån kan man ta en båt ut till ön Ven som ligger mellan Sverige och Danmark . Tyvärr blev det inte av eftersom det inte gick nån båt . Enligt turlistan ja , men man var tydligen tvungen att boka och det missade vi . Eftersom m ingen bokat gick det alltså ingen båt. Vi får ta det vid ett senare tillfälle

Vi cyklade in till Hälsingborg och tittade runt lite . Vi kände oss som på semester i utlandet för här fanns nästan bara utländska affärer som saluförde mat m.m från skilda  kulturer.

En hel del streetkonst stötte vi på bl.a dessa koppar som vi tyckte såg roliga ut

Sofiero som är ett slott och trädgård som byggdes redan 1866 av prins Oskar
(senare Oskar ll ) och hans hustrun Sophia av Nassau .
Slottet skänkte dom sedan 1905 som bröllopsgåva till sonsonen
Gustav Vl Adolf  och hans första hustru Margareta . Margareta var intresserade trädgård och lade grunden till den trädgård som idag lockar mång besökare .

Rhododendrondalen som vid vårt besök enbart bjöd på grönska .
Kommer man tidigare på sommaren är det säkert färgsprakande.

(null)

Vi åt en riktigt god lunch här på deras uteservering

Mölle fick ett besök och här hittade vi björnbär som fick förgylla frukost filen.

Sen for vi till Skillinge som är en jättefin liten by med söta hus och trädgårdar .

(null)

Vi hade turen att stöta på en fiskare som sålde några piggvarar till oss . Har aldrig lagat till piggvar så det får bli en utmaning . Nu fick dom hamna i frysen så länge , när vi kommer hem kan det blir fest på piggvar om tillagningen lyckas.

Ett gammalt tvättställe där färskt vatten lockar Cissi till att släcka törsten.

Från Skillinge tog vi oss till Karl-Fredrik på Eklaholm . Mycket att titta på och inspirerande.

I Simrishamn fick vi plats alldeles invid vattnet.
Här finns mysiga hus och en fin kyrka .

St. Nicolai kyrkan

(null)

2 st. Milles statyer , ängeln med trumpet och systrarna står utanför kyrkan.

Vårt sista stopp blev Kivik . Här hittade vi en underbar plats att stå på alldeles vid stranden och helt gratis .

Åt ena hållet låg Kivik och åt andra ViteMölla som är en liten by även den med sagolika hus .
Österlen är väldigt vackert och charmigt

Sen blev det dags att återvända hem efter en dryg veckanpå rull .
Vi hade en hel del att skörda i trädgården men kunde även se konstatera att hjortarna varit framme och mumsat på våra bönor .