Stockholm
(null)

I torsdagsmorse reste jag och min syster med tåget till Stockholm för att umgås och vara lite kulturella.
Jag hade lovat att vara guide eftersom syrran endast besökt vår huvudstad för många år sedan med undantag av nån resa med evenemang , då fokuset legat där.
Vi började med att lämna väskorna på hotellet som låg väldigt centralt alldeles bakom Hötorget.
Därefter tog vi oss ner i Hötorgshallen och botaniserade bland alla goda grejer från när o fjärran.
När man går i saluhallen blir man lätt rätt sugen och vi beslöt oss för att gå någonstans och luncha .
Vi hamnade efter lite letande på Vetekatten som är ett anrikt café från 1920 talet. Väldigt charmigt ställe , som också serverar lättare lunchrätter. Vi beslöt oss för att testa deras tomatsoppa och det visade vara ett perfekt val eftersom den var makalöst god och brödet som serverades till var pricken över i’et
Vi avslutade vår sopplunch med en god kaka .
Mätta och belåtna promenerade vi bort till gamla stan. Här är ju alltid mycket folk och så även denna dag.
Vädret var fint och vi njöt av att promenera på dom gamla gatorna och kolla in i dom trånga gränderna.
Innan vi gick tillbaka till vårt hotell passade vi på att sätta oss ner på en restaurang och äta lite gott och dricka ett glas vin.
När vi sen kom tillbaka till hotellet var både fötter o knän trötta och sängen väldigt inbjudande.

(null)

Fredag morgon åt vi en väl tilltagen hotellfrukost innan vi letade oss fram till hållplatsen där spårvagn nr. 7 skulle ta oss ut till Djurgården.
Här hade vi bokat in oss Nordiska Museumet för att se på NKs franska mode mellan 1902 - 1966
Biljetterna såldes på nätet och 90 min. fick man på sig för att titta på dom vackra välsydda kreationer .
Eftersom vi var tidiga och även bestämt träff med vår vän Yvonne hann Ellinor och jag ta en promenad bakom Nordiska Museumet och där ligger Vasa museum , spritmuseumet
och mycket annat . Här  finns också Estonia monumentet .
Vi satt en stund i det soliga vackra vädret ch blickade ut på ett glittrande vattnet . Då och och då kom en Djurgårdsfärja och tuffade förbi i det glittrande vattnet.

(null)

Estonia monumentet med 815 namn inristade i ljus granit . M/S Estonia förliste på vägen mellan Tallin och Stockholm natten till den 28 sept.1994 och 852 människor misste sina liv.

Sen blev klockan 11.30 och det var dags att möta upp min väninna Yvonne för att gå in och titta på alla dom vackra ytterst välsydda kläderna som skapades på NK från 1902 -1966.

Även smycken fanns med på utställningen . Här fanns allt från äkta pärlor till plast smycken i montrarna.

(null)

Klänningar , kappor , dräkter och festblåsor . Alla kläder var numrerade och beskrev vem som beställt plagget och vilket år plagget var färdigställt.
Här fanns kläder som burits av skådespelare , dansörer och andra kvinnor med välfylld plånbok.
Tyvärr var det lite oordning på skyltar och numrering och vissa plagg hade  kommit på en lite undanskymd plats.
Men oj vilka vackra kläder

Efter besöket kopplade vi av ute på museets uteserveringen med en kopp kaffe

(null)

Det blev en fin promenad i det grönskande Djurgården
Vi gick förbi Skansen och fortsatte fram till Rosendals trädgård

Här på Rosendals kan man köpa växter och trädgårdstillbehör. Priserna här är inte jämförbara med dom vi är vana vid i Götene så någon affär blev det inte .

Här finns också en stor uteservering med lite lättare lunchrätter och naturligtvis också fika . Vi lunchade och åt gott medan vi pratade om ditt o datt.

(null)

Efter vår lunch fortsatte vi vår vandring ut till Valdermarsudde. Detta var prins Eugens slott där han målade sina tavlor . Vi gick aldrig in utan nöjde oss med att titta på trädgården och dom skulpturer som står där .

Efter en paus på café et alldeles intill , tog vi nöjda med dagen spårvagn 7 tillbaka in till stan. Vi tog avsked av Yvonne och försökte hinna med att titta in på Svensk Tenn vilket vi misslyckades med eftersom klockan redan hunnit bli 6 och dom stängde affären. Vi fick nöja oss med att glutta lite i skyltfönstren.
Efter att sträckt ut oss lite på hotellets säng begav vi oss ut på stan för en bit mat. Oj vad mycket folk och vilket stök en fredagkväll . Dom flesta restauranger var fullsatta men efter lite sökande hittade vi en sushi restaurang som serverade goda sushi.
Lördagen vaknade vi till en regnig dag och eftersom det var hemresedag tog vi långfrukost innan vi begav oss av till tåget.
Sammantaget kan man konstatera att vi hade en trevlig innehållsrik vistelse i Stockholm och det kändes som om det kan bli fler gånger.

#1 - bmlarsreseblogg

Vilka härliga dagar i Stockholm. Utställningen om kläderna från NK hade jag velat se men vi fick inte ihop det när vi var i Stockholm sist. Så läckert det ser ut och kul att träffa Yvonne också!

Svar: Ja det var väldigt trevligt. Otrolig tur med vädret också och det gör ju en hel del . Ni verkar också trivas men om jag förstått rätt är ni på väg hem nu . Kanske vi ses den 19 maj , skulle vara roligt att ses
Lisa Kotzur

#2 - Helena

Fina bilder från Stockholm! Nordens Paris-utställningen såg vi också för ett tag sedan. Trevligt! Hälsningar från Tyskland!

Svar: Ja stockholmsresan var verkligen en höjdare mycket beroende på det vackra vädret. Nordiska museets Parismode hade jag länge sett fram emot och jag blev inte besviken Oj så vackra kläder.