Listan Har , Vad , Vem ,Vilken
Jag  , Lisa gillar listor och gör ofta olika listor på saker jag ska eller borde göra och sen bockar av eftersom . För mej är det ett sätt att få saker gjorda . Den här listan som olika bloggare just nu publicerar är nog mer för att lära känna personen/ erna och deras liv och filosofi. Nu kör vi

(null)

 

Vad har vi
i frysen ?
Där finns massor av viltkött i våra frysar samt lite svamp och bär. Manfred är jägare och vi gillar båda att plocka svamp . Bär får jag Lisa i regel plocka själv. Husbilsfrysen packas full innan resa med platta paket med viltfärs och hjortbiffar 

Har vi Husdjur?
Ja vi har dvärgschnauzern Cissi 2 år . Hon är så mysig och är alltid med oss och förgyller vår tillvaro. 
Människans bästa vän så sant.
(null)

Vad har vi påfrukostbordet ?

Vi är båda frukost- människor och gillar att sitta ner i lugn o ro och äta en stadig frukost.
Yoghurt med färdigköpt müsli med frukt o nötter till Manfred
Själv äter jag yoghurten med frön o valnötter och gärna nåt bär 
Kaffe , svart till Manfred och med mjölk till mej
Gott lite grövre bröd , gärna nybakat när det finns tillgång och som pålägg mestadels ost till mej och Manfred tar gärna tysk leverkorv

 Har Läppstift ?
Har jag Lisa ibland men ganska sällan
Manfred som tur är aldrig

Framtidsplaner ?

Förhoppningar på att få fortsätta vara friska och kunna njuta av friheten och livet. 
Vi har många resmål kvar på vår lista

Gymkort ?

Har vi båda haft men idag hinner vi inte med pga resor .

MVG ?

Nej!
Fanns inte på den tiden vi gick i skolan . Jag Lisa hade bokstavsbetyg och fick stort A i ordning och uppförande och sen en del lilla a
Manfred gjorde sin skolgång i Tyskland som hade ett annat betygssystem.

 Något /Några beroenden ?

Båda gillar vi kaffe och rött vin men att kalla det beroende är väl inte det rätta ordet.
Däremot är jag Lisa beroende av mina mediciner. Först o främst för typ 2 diabetes som jag ådragit mej på gamla dar. 

Vem ?

 Längtar vi efter
Vi längtar båda efter barnbarnen som växer så det knakar under våra resor.  Barnen naturligtvis också men dom ändrar sig inte i samma utsträckning och mobilen är ett bra hjälpmedel när längtan blir för stor.

Vem stör vi oss på ?

Manfred tar det med ro och stör sig inte så lätt. 
Jag , Lisa stör mej på mej själv ibland.

Vem lagar mat ?

Det gör Lisa till 99 % 
Manfred gör pizza ibland (väldigt god)
Här blev det protest Manfred grillar och wokar nu när vi köpt en ny liten gasolgrill med wokpanna .

(null)     

Vilken/vilka
tidningar läser vi ?
Aftonbladet på nätet
Götene tidning när vi är hemma
Manfred läser jakttidningen och husbilstidningen
Jag , Lisa läser många veckotidningar på Readly . Land , Amerla , Allas m.m. Nån resetidning blir det ibland också .

Vilket färdmedel till jobbet ?

Eftersom vi inte arbetar längre blir det inga resor till och från jobbet. 
När vi fortfarande jobbade var det bilen som gällde eftersom det var enda sättet för oss som bor på landet utan bussförbindelser och drygt 4 mil var lite långt att cykla.

Vilken månad fyller vi år ?
Vi fyller båda i maj och dessutom har vi också bröllopsdag i maj , så det blir en festlig månad

Vilken årstid gillar vi ?
 Manfred gillar alla årstider utom vintern men jag tror att en speciell vecka i oktober står ganska högt hos honom och hans jaktkamrater.
Jag, Lisa älskar våren speciellt när syrenerna slår ut och sprider sin väldoft.
I brist på syren bild på guckusko 

(null)

Vilken resa blir vår nästa ?
Eftersom vi är på resande fot just nu blir det Spanien imorgon och sen en långsam resa norrut mot hemmet. Nästa planerade resa blir i juni till Cornwall ,  men då utan husbil.

Vilken bok läser vi nu?

Manfred lyssnar på Bookbeat  på boken Box  21 
Skriven av Roslund & Hellström
Jag , Lisa på Storytel och Den stora skrivboken utav Agota Kristof 

Vad?

Vad gör vi nu ?
Lyssnar på svensk radio och skriver på denna lista.

Goda egenskaper?

Manfred är händig och trygg 
Jag, Lisa är envis och håller vad jag lovar

Vad skulle vi utveckla?

Den nya tekniken borde vi nog försöka lära oss lite bättre.

Vad Arbeta med?

Manfred och jag , Lisa  är färdiga med arbetslivet men det finns jobb hemma med hus och trädgård . En hjälpande hand ger vi också gärna till barnen när det finns behov.Dessutom tycker jag , Lisa om att hjälpa till på second hand affären vid dom tillfällen som ges.

Vad harvi för skostorlek?

Manfred 44
Jag , Lisa 36 

Vad är Bäst just nu?

Det underbara klimatet här i Algarve med sol , värme och grönska.

(null)   

Vad ska vi göra nu?

Efter att ha skrivit klart detta blir det att gå och sova för att vara pigg och utvilad inför morgondagens förflyttning till Spanien





#1 - Britt-Marie Lundgren

Visst är det kul med listor, både att fundera själv och läsa vad andra tänker och tycker.

Svar: Ja det kan vara till hjälp på lite olika sätt.
Har du packat nu???
Lisa Kotzur

#2 - ElisabetD

Kul att läsa, ska bli spännande att höra om du gillade mitt boktips!

Svar: Mitt svar försvann visst någonstans ? Boken har jag just påbörjat och så här i början är den rätt hemsk. En fruktansvärd barndom skildras ,kusligt. Hoppas ni har det gott ,hör gärna av er om var ni befinner er speciellt om ni hittar nåt intressant eller mysigt.
Lisa Kotzur

#3 - FREEDOMtravel

Kul att ni hängde på och att få lära känna er lite bättre! :) Härligt med viltkött, bär och svamp i frysen!

Svar: Tack, ja det är en rikedom att kunna ta tillvara skogens tillgångar.
Lisa Kotzur